Jak wygląda leczenie anoreksji w domu i jak powrócić do zdrowia?

To bardzo wyniszczająca organizm i zagrażająca życiu odmiana anoreksji.

Wewnętrzne głosy anoreksji i bulimii szepczą, że nie będziesz w stanie być radosna, zanim nie schudniesz, że twoją wartość mierzy się tym jak wyglądasz. A rzeczywistość jest jednak inna. Poczucie własnej wartości płynie z kochania siebie niezależnie od tego ile ważysz. Droga do odzyskania zdrowia po anoreksji lub innych zaburzeniach odżywiania rozpoczyna się od przyznania się do tego, że ​​posiadamy kłopot. Oczywiście może Ci być trudno się przyznać do tego, zwłaszcza gdy wciąż łączysz się z przekonaniem, że utrata wagi ciała jest sposobem na osiągnięcie wolności, szczęścia i innego pożądanego przez Ciebie rezultatu. Nawet jeśli finalnie zrozumiesz, że obecne przekonania są złe, początkowo ciężko jest je przełamać i jest to długotrwały proces.

Dobra nowina jest taka, że ​​zachowań, których się nauczyłeś, można się również oduczyć. Tak jak każdy z nas, nie tylko nastolatki, może rozwinąć zaburzenia odżywiania, tak samo każdy może sobie z nimi poradzić przy odpowiedniej pomocy. Jednak przezwyciężenie zaburzeń odżywiania to więcej niż rezygnacja z słabych nawyków żywieniowych. Chodzi również o inny sposób rozmowy ze sobą, radzenia sobie ze smutkiem emocjonalnym i odnalezienie, kim jesteś pomimo relacji z jedzeniem, nawykami żywieniowymi, wagą i obrazem ciała.

Leczenie anoreksji i innych zaburzeń odżywiania to w dużej mierze nauczenie się:

  • Słuchanie swojego ciała, uczuć, emocji
  • Akceptacja siebie
  • Zdrowe relacje z jedzeniem i podejściem do diety

Sięgnij po wsparcie w leczeniu anoreksji

Jeżeli już postanowisz, że chcesz wprowadzić zmiany, otwarte mówienie o problemie jest znaczącym etapem na drodze do powrotu do zdrowia. Szukanie pomocy w zaburzeniach odżywiania może być niesamowite lub krępujące, dlatego istotne jest, by dobrać osobę, która będzie ułatwiać i właściwie słuchać bez osądzania lub odrzucania

Wybierz odpowiednie miejsce i środowisko. Nie ma konkretnych reguł i zasad o tym jak mówić komuś o zaburzeniu odżywiania. Warto jednak robić to w miejscu w którym czujesz się bezpiecznie, którym nikt nie będzie Cię pośpieszał i przerywał.

Rozpoczęcie rozmowy. To potrafi być ciężka część. Na początek po prostu możesz powiedzieć: “Mam ci coś ważnego do powiedzenia. Trudno mi o tym mówić, więc wiele by znaczyło, gdybyś był cierpliwy/a i wysłuchał mnie”. Możesz porozmawiać o tym kiedy rozpoczęło się twoje zaburzenie odżywiania, jak zaburzenie wpłynęło na ciebie.

Cierpliwość. Osoba, której o tym powiesz będzie miała własną reakcję na to co powiesz. Mogą czuć się zszokowani, bezradni, zdezorientowani, smutni, i nawet źli. Mogą nie wiedzieć, jak to odebrać i Ci pomóc. Daj im trochę czasu. Istotne jest też, aby edukować ich odnośnie danego zaburzenia odżywiania.

Określ konkretnie, w jaki sposób Twój bliski może cię wspierać. Przykładowo zaproś ich do pomocy w znalezieniu odpowiedniego lekarza / terapeuty oraz niech towarzyszą Ci w wizytach i aktywnie szukają sposobów na wsparcie.

Skuteczne leczenie powinno skupiać się nie tylko na symptomach i zmianie negatywnych nawyków żywieniowych oraz diety. Należy zadbać też o inne podstawowe przyczyny problemu - emocje, które prowadzą do trudności w radzeniu sobie z lękiem, strachem, smutkiem lub innymi niewygodnymi emocjami.

Krok 1: Zespół

Ponieważ zaburzenia jedzenia mają różne konsekwencje: emocjonalne, medyczne oraz żywieniowe, ważne jest, by posiadać zespół specjalistów, którzy potrafią rozwiązać wszystkie elementy. Podczas wybierania skoncentruj się na znalezieniu idealnego zespołu profesjonalistów, którzy zapewnią, że poczujesz się komfortowo i pewnie.

Krok 1: Sprawdź czy masz problemy zdrowotne

Zaburzenia odżywiania potrafią być śmiertelne. Twoje zdrowie może być zagrożone przez różne oczyszczania, głodówki, wymiotowanie. Jeśli lekarz sprawdzi, że masz problemy zdrowotne, powinny one mieć pierwszeństwo w leczeniu. Nie ma nic ważniejszego niż Twoje samopoczucie.

Krok 3: Stwórz długoterminowy plan działania

Gdy problemy zdrowotne zostaną opanowane, można skupić się nad długoterminowym planem powrotu do zdrowia.

Krok 4: Naucz się strategii samopomocy

Szukanie fachowej pomocy jest ważne, ale nie lekceważ siebie. Zdarza się, że samemu będziesz w stanie dojść do powodów zaburzeń i nauki jak sobie z nimi radzić.

Porada pierwsza: Naucz się naturalnych sposobów radzenia sobie z bólem emocjonalnym
Może się wydawać, że zaburzenia odżywiania skupiają się głownie na jedzeniu, ale w ostatecznym rozrachunku, twój strach przed wagą, dietą, zasadami przejął kontrolę nad Twoim życiem. Takie odżywianie jest niejednokrotnie mechanizmem radzenia sobie ze lękiem bądź innymi złymi emocjami.

Ważnym krokiem jest ustalenie, co rzeczywiście dzieje się w mózgu, co Ci przeszkadza? Jesteś w depresji? Czujesz się zestresowana? Samotna? Jest jakieś intensywne uczucie, którego próbujesz uniknąć? Czy jesz, aby się uspokoić, pocieszyć, czy złagodzić nudę?

Wskazówka 2: Rozwijaj zrównoważone relacje z pożywieniem

Nawiązywanie lepszych relacji z jedzeniem to podstawa powrotu do zdrowia. Większość osób z zaburzeniami odżywiania boryka się z tym jak się kontrolować, często wahając się między ścisłymi zasadami a chaosem. Celem jest odkrycie równowagi.

Porzuć określone zasady jedzenia. Po wielu latach zakazów możesz myśleć sobie, że kiedy będziesz mogła jeść wszystko będziesz się objadać, ale uwierz mi po pewnym czasie będzie zupełnie odwrotnie.

Zejdź z diet. Im bardziej ograniczasz jedzenie, tym bardziej go pragniesz. Zamiast skupić się na tym, czego „nie powinieneś” jeść, skoncentruj się na zdrowych pokarmach, które wspomogą Twój organizm i samopoczucie. Potraktuj jedzenie jak paliwo dla własnego ciała.

Naucz się słuchać własnego ciała. Jeśli masz zaburzenia odżywiania, z pewnością nauczyłaś się ignorować sygnały głodu i inne sygnały ciała. Celem jest powrót do takiej równowagi, abyś mogła jeść w podłożu o swoje sprawy fizjologiczne, a nie emocje.

Wskazówka 3: Zapoznaj się lubić i pożądać siebie takimi, którymi stanowisz

Gdy bazujesz swoją samoocenę na wyglądzie i wadze, ignorujesz jakiekolwiek inne cechy, osiągnięcia także sprawności, które przyczyniają się do tego, iż jesteś świetna. Sporządź listę swoich pozytywnych stron. Pomyśl o jakichkolwiek cechach, które pożądasz w sobie. Jesteś czujna? Uprzejma? Twórcza? Wierna? Zabawna?

Przestań sprawdzać swoje ciało. Ciągłe ważenie, szczypanie się za otyłość, przymierzanie obcisłych ubrań jedynie potęguje negatywny obraz siebie oraz zniekształca wizerunek tego, jak wyglądasz. Twoim planem jest teraz zaakceptowanie siebie nie opieraniu swojej wartości na wadze lub tym co obserwujesz w lustrze.

Unikaj rozmów skupionych tylko na wadze. Unikaj ludzi, którzy oceniają innych na podstawie wyglądu zamiast charakteru i przykładają do ciała zbyt dużą wagę. Nie bez powodu mówi się z kim się zadajesz takim się stajesz.

Rzuć wyzwanie negatywnym myślom w Twojej głowie. Gdy łapiesz się na samokrytyce lub pesymizmie, ukróć te myśli, kwestionuj je, daj im wyzwanie. Zadaj sobie pytanie, jakie masz dowody przeciwko tym myślom. To, że w coś wierzysz, nie oznacza, że ​​to prawda.

Opowiedz mi o swoich problemach i sprawdź jak mogę Ci pomóc
Skontaktuj się ze mną
© 2019 ewakolaczyk-dietetyk.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone