Okres jesienny i zimowy sprzyja spadkowi odporności, nieprawidłowa dieta dodatkowo może ten stan nasilać. Chociaż sposobów na wsparcie odporności jest wiele ten wpis poświęcony jest rozgrzewającym śniadaniom.

Zakładając, że jest ono jadane, dostarczy paliwa na dobry rozruch, nakręci metabolizm, dostarczy energii na pierwsze godziny dnia. Dobrze gdyby w tym okresie śniadanie działało rozgrzewająco. Efekt ten możemy uzyskać np do potraw dodając przyprawy silnie rozgrzewające np. imbir, kurkuma, chili itp. Istnieje również termogeniczny efekt jedzenia, jest to nic innego jak oddawanie ciepła z organizmu w trakcie trawienia i metabolizowania pewnych grup produktów, a dokładniej mowa tutaj o białku, które ma najsilniejszy efekt termogeniczny i najbardziej podnosi ciepłotę ciała po posiłku. Efekt ten mogą zaobserwować osoby będące na diecie wysokobiałkowej, które przy najmniejszym wysiłku fizycznym pocą się bardzo intensywnie. Ponadto istnieje klasyfikacja na produkty wychładzające i rozgrzewające.

W przypadku tych pierwszych wraz z obniżeniem odporności i wychłodzeniem organizmu dochodzi do gromadzenia się śluzu ( TAN), wg medycyny chińskiej jest to przyczyna odkładania się złogów, kamieni czy gromadzenia cellulitu oraz powstawania stanów zapalnych w organizmie. Dobrze w okresie jesienno-zimowym choćby ze względu na powyższe argumenty sięgać po produkty rozgrzewające. Zaliczyć tutaj można poza wymienionymi przyprawami, czosnek, paprykę, por, cebulę, kokos, papaja, winogron, ananas, owies, otręby i zarodki pszenne, soczewica, orzechy włoskie, wołowina, kurczak, indyk, krewetki, ryby słodkowodne, a także kawa i wino. W grupie produktów wychładzających, których warto unikać w okresie osłabienia znajdzie się np. mięta, cytrusy, melon, arbuz, pszenica i jej oczyszczone przetwory, podobnie cukier oraz nabiał. W przypadku nabiału śniadanie zbilansowane jako wysokobiałkowe z odpowiednimi dodatkami nadal może być w tym okresie ciekawym pomysłem. Warto podać kilka przykładów:

Szakszuka z jajkiem

  • cebula,
  • czosnek
  • oliwa
  • papryka
  • pomidory
  • jaja
  • w wersji mięsnej dowolny dodatek - szynka parmeńska, mięso pieczone, boczek, chorizo

Na oliwie podsmażyć czosnek i cebulę, dodać paprykę i pomidory ( może być przecier), dusić do miękkości, Obficie przyprawić chili, papryką słodką, można imbirem i kurkumą. Zrobić wgłębienie w duszonych warzywach i wbić jajka pojedynczo, przykryć i dusić na najmniejszym ogniu aż jajka się zetną. (można wykonać przy pomocy naczynia żaroodpornego).

Twarożek miodowo orzechowy

  • twaróg chudy
  • miód
  • posiekane orzechy włoskie
  • cynamon
  • wanilia

Wszystkie składniki rozgnieść lub zmiksować, zjeść z dodatkiem chleba żytniego

Owsianka piernikowa

  • płatki owsiane
  • orzechy włoskie
  • siemię lniane
  • skórka z pomarańczy
  • cynamon, gałka muszkatołowa, imbir, kardamon, wanilia,
  • miód

Płatki ugotować na wodzie z przyprawami, skórką, siemieniem i odrobiną miodu, posypać orzechami.