Ważne: Dieta w tej chorobie to bardzo indywidualna sprawa i to, że jeden produkt pomógł lub zaszkodził drugiej osobie nie znaczy, że wpłynie tak samo na Ciebie stąd możesz dowiedzieć się od innych chorych, że ważne jest testowanie i szukanie optymalnej diety. Poniższe informacje mają Cię nakierować i przedstawić możliwe opcje żywieniowe i produkty na bazie doświadczeń innych chorych na WZJG i zaufanych źródeł.

Wrzodziejące zapalenie jelita grubego WZJG - produkty zalecane w diecie

Przy tak wielu potencjalnych zagrożeniach, które mogą wywołać zaostrzenie osobie z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego może być trudno wiedzieć, co można bezpiecznie jeść. Jakie produkty i zalecenia wybrać? Jedne z lepszych wyborów dla osoby z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego obejmują:

• Pij dużo płynów i wody: niektórzy mylnie piją mało bo liczą na to, że to doprowadzi do zaparcia i mniejszej ilości biegunek. To kończy się na odwodnieniu organizmu i pogorszeniu sytuacji. Jeśli posiadasz wrzodziejące zapalenie jelita grubego to staraj się pić co najmniej 2/2,5 litra jeśli wydaje Ci się to dużo, pamiętaj, że płyny znajdują się również w pożywieniu.
  • Warzywa i owoce: niech będą gotowane lub duszone i jak najlepiej rozdrobnione, zmielone, usuwaj pestki i ziarna - te zasady tyczą się szczególnie zaostrzenia. Śmiało możesz jeść ziemniaki i marchew. W zależności od pory roku skorzystaj też z dyni. Wielu pacjentów toleruje również ogórki kiszone. Owoce: banany i jabłka. Uważaj na te, które posiadają drobne pestki i mogą mechanicznie podrażniać śluzówkę jelita.
  • Banany: te dojrzałe (zółte przechodzące w czarne plamki) zawierają większą ilość fruktozy i glukozy, zaś te zielone - niedojrzałe dużo skrobi i więcej wartości odżywczych
  • Jabłko: To dobre źródło składników odżywczych i urozmaicenie diety. Jednak podobnie jak inne produkty z tej listy, wysoka zawartość błonnika i fruktoza mogą sprawić, że nie jest to najlepszy wybór w trakcie zaostrzenia. Spróbuj wtedy jabłka gotowane - błonnik będzie mniej drażniący.
  • Kleik ryżowy - stosowany w wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego bardzo często, ponieważ jest to bezpieczny i pożywny produkt z małym ryzykiem wywołania zaostrzenia
  • Ryby (szczególnie morskie): Są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które mogą mieć korzyści zdrowotne również poza przewodem pokarmowym. Mogą być gotowane lub pieczone w folii. W zależności skąd jesteś możesz przykładowo wybrać dorsza, szczupaka, sandacza, łososia (uwaga na pochodzenie), pstrąga, makrela, morszczuk
  • Soki owocowe i warzywne: Oczywiście nie chodzi o te kupne ze sklepu bogate w cukier, lecz o własnoręczne wyciskane mieszanki. Wiele odmian jednak takich soków ma wysoką zawartość błonnika, co może być złym wyborem dla niektórych osób, szczególnie w zaostrzeniu.
  • Sok z buraków - przydatny też będzie sok z buraków, ponieważ pomaga w walce z anemią, która jest częsta przy WZJG.
  • Awokado: są bogate w składniki odżywcze i uważane za dobry wybór żywności dla osób z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, zawierają tłuszcze nienasycone i są źródłem antyoksydantów. W większości przypadków nie pogarsza objawów wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.
  • Niektóre produkty fermentowane: Należą do nich jogurty zawierające aktywne probiotyki. Dobre bakterie mogą pomóc w trawieniu. Pewne badania wykazały, że rutynowe stosowanie probiotyków może pomóc zmniejszyć zaostrzenia i objawy.
  • Jaja: w różnej formie zawierają wiele składników odżywczych, w tym suplementację omega-3. W zależności od formy przygotowania są łatwe do strawienia, co czyni je dobrym uzupełnieniem diety.
  • Napar z suszonych czarnych jagód - świetny napar na biegunki, dobry smak i wartości odżywcze
  • Wątróbka - nie jest to najbardziej lekkostrawny wybór, ale w okresie gdy potrzebujesz odbudować żelazo w organizmie i chcesz sobie pomóc dietą - może okazać się bardzo pomocna

Jakich pokarmów należy unikać z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego?

Chociaż przyczyna wrzodziejącego zapalenia jelita grubego nie jest do końca poznana, lekarze są pewni, że jedzenie nie jest przyczyną choroby. Jednak jedzenie, które ludzie wybierają, wydaje się mieć wpływ na epizody wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Niektóre produkty są na ogół dobre do jedzenia, podczas gdy inne mogą wymagać unikania. Pamiętaj, że nie wszyscy ludzie będą reagować w ten sam sposób na dane jedzenie, więc dieta dla poszczególnych osób będzie się różnić. Istnieje kilka produktów powszechnie uznawanych za produkty wyzwalające. Obejmują one:

• Kofeina: Chociaż nie ma wielu danych na temat wpływu kofeiny na wrzodziejące zapalenie jelita grubego, badanie z 2013 r. wykazało, że z 442 osób 20 procent osób z tą chorobą zgłaszało nasilenie objawów po spożyciu kofeiny. Kofeina znajduje się w kawie, herbacie, napojach gazowanych i czekoladzie.
  • Napoje gazowane: niektóre napoje gazowane i piwa zawierają dwutlenek węgla, który może podrażniać przewód pokarmowy i powodować gaz. Wiele napojów gazowanych zawiera również cukier, kofeinę lub sztuczne substancje słodzące, które mogą być wyzwalaniem wrzodziejącego zapalenia jelita grubego. Na pewno w przypadku remisji odstaw wszelkie napoje gazowane.
  • Mleko i produkty mleczne: Prawdopodobnie jedno z pierwszych zaleceń, które otrzymasz od lekarza. Warto unikać go w pierwszej fazie zaostrzenia. Chociaż nie jest złe dla wszystkich osób z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, produkty mleczne mogą wywoływać objawy u niektórych. Ludzie, którzy również nie tolerują laktozy, powinni unikać nabiału, ponieważ objawy są podobne. Jeśli chcesz rozwiać wątpliwości wykonaj testy na nietolerancje laktozy.
  • Alkohol: u niektórych osób może powodować biegunkę, dlatego nie jest wskazany.
  • Pokarmy bogate w błonnik: obejmują suszoną fasolę, owoce, produkty pełnoziarniste, jagody, groszek i rośliny strączkowe. Mogą zwiększać liczbę wypróżnień, ilość gazu i skurcze brzucha.
  • Popcorn: Podobnie jak inne nasiona i orzechy, może być trudny do strawienia.
  • Żywność zawierająca siarkę lub siarczyny: ten minerał może powodować nadmierną produkcję gazu. Niektóre z tych produktów obejmują piwo, wino, migdały, cydr, soję, makaron pszenny, pieczywo, orzeszki ziemne, rodzynki i wędliny.
  • Tłuste mięso: Tłuszcz z mięsa może nie zostać odpowiednio wchłonięty podczas zaostrzenia, co może pogorszyć objawy.
  • Orzechy i nasiona: w zestawie są te z masła orzechowego. Mogą powodować skurcze brzucha, wzdęcia i biegunkę. Gdy dana osoba doświadcza zaostrzenia, nawet małe nasiona mogą wywoływać objawy.
  • Cukier fruktozowy: może być słabo wchłaniany, powodując wzrost gazów, skurcze i biegunkę. Sprawdź na etykiecie takie rzeczy, jak syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, sok owocowy, miód i melasa, ponieważ wszystkie one zawierają fruktozę.
  • Cukier rafinowany - ogranicz wszelkie słodycze, słodkie, ciastka itd.
  • Wiele surowych warzyw: często są bogate w błonnik, który może być trudny do strawienia, powodując wzdęcia, gazy i skurcze brzucha. Warzywa wytwarzające gaz to kapusta, brukselka i brokuły. Gotowane warzywa są lepiej tolerowane niż surowe.
  • Pikantne potrawy, przyprawy i sosy: skrzydełka bawole, ostre sosy i ostra papryka. Mogą powodować biegunkę u wielu osób. W przypadku wrzodziejącego zapalenia jelita grubego gorące i ostre potrawy mogą wywołać lub pogorszyć zaostrzenie.
  • Gluten: występuje w pszenicy, żyto i jęczmieniu i może czasami wywoływać objawy we wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego. Chociaż owies nie zawiera glutenu, ma podobne białko, które może reagować negatywnie u osób wrażliwych na gluten. Owies jest również często przetwarzany w tej samej przestrzeni fabryki co pszenica. Oczywiście gluten w mniejszych lub większych ilościach spotkasz w wielu innych produktach. Możesz sprawdzić czy jesteś na niego uczulony i na tym opierać dalszą dietę.